top of page

FAQ

1.

 

Ακολουθούμε ορισμένους κανόνες και την νομοθεσία για την αντιμετώπιση του COVID-19.

i.

 

Σε περίπτωση που κάποιο μέλος της οικογένειας νοσεί θα ακυρώνεται η θεραπεία.

 

Παρακαλείσθε να μην φέρνετε τα παιδιά σας στο θεραπευτήριο αν έχουν συμπτώματα ή είναι αδιάθετα.

 

Σε περίπτωση που έρθετε σε επαφή με κρούσμα να ενημερώσετε άμεσα το θεραπευτήριο. 

 

 

ii.

Μόνο ένας ενήλικας μπορεί να συνοδεύει το παιδί στο θεραπευτήριο, για να μην υπάρχει συνωστισμός.

Η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική στο εσωτερικό των θεραπευτηρίων για όλους τους συνοδούς.

Παρακαλούμε να προσέρχεστε στο θεραπευτήριο πέντε λεπτά πριν τη θεραπεία.

Σε περίπτωση που υπάρχει καθυστέρηση προσέλευσης να ενημερώνετε το θεραπευτήριο τηλεφωνικώς.

Τα παιδιά θα τα παραλαμβάνει ο θεραπευτής από τον εξωτερικό χώρο του θεραπευτηρίου, και θα ενημερώνει τους γονείς για την ακριβή ώρα που θα τελειώνει η θεραπεία.

Μετά το τέλος της θεραπεία θα γίνεται σύντομη ενημέρωση των γονέων. Αν χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες θα επικοινωνεί μαζί σας τηλεφωνικός ο υπεύθυνος του θεραπευτηρίου ή ο θεραπευτής.

Αν πρέπει οι γονείς να βρίσκονται στο μάθημα μαζί με το παιδί, πρέπει να επικοινωνούν με τον υπεύθυνο του θεραπευτηρίου τουλάχιστον μια μέρα νωρίτερα για παραπάνω οδηγίες.

iii.

Στο εσωτερικό χώρο του θεραπευτηρίου είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας.

Εντός του θεραπευτηρίου επιτρέπεται η είσοδος σε συγκεκριμένο αριθμό ατόμων, που αναγράφεται στην είσοδο των θεραπευτηρίων. Για ραντεβού μπορείτε να καλέσετε στο τηλέφωνο 2373023420 ή να ενημερώσετε τον θεραπευτή για να σας καλέσουμε εμείς.

 

Δεν επιτρέπετε η χρήση του χώρου αναμονής εντός του θεραπευτηρίου κατά την διάρκεια των θεραπειών.

 

iv.

Όταν τα παιδιά εισέρχονται στο θεραπευτήριο, αλλά και κατά όταν εξέρχονται από την θεραπεία θα πρέπει να πλένουν τα χέρια τους με την βοήθεια του θεραπευτή.

Οι θεραπευτές μετά από κάθε θεραπεία θα αποστειρώνουν τα εργαλεία που χρησιμοποιούν αλλά και θα αερίζουν την αίθουσα.

 

Οι θεραπευτές θα λαμβάνουν όλα τα μέτρα προστασίας από τον κορονωϊό κατά την διάρκεια των θεραπειών( χρήση μάσκας, αερισμός αίθουσας κ.α.).

 

 

Σας ευχαριστούμε πολύ για την κατανόηση και την συνεργασία 

Η θεραπευτική ομάδα του θεραπευτηρίου λόγος + έργο 

2.

Πως βλέπω τις νέες γνωματεύσεις (01/10/2021);

Για να δείτε την εξέλιξη έγκρισης των γνωματεύσεων σας θα ακολουθήσετε την παρακάτω διαδικασία.

i.

www.eopyy.gov.gr/insureguide/doc

ii.

Σύνδεση με κωδικούς taxisnet

iii.

Πάνω δεξιά επιλέγω ΑΜΚΑ παιδιού

iv.

Γνωματεύσεις

3.

Με ποιες διαταραχές ασχολείται η επιστήμη της λογοθεραπείας;

  • Διαταραχές άρθρωσης

  • Φωνολογικές Διαταραχές

  • Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (Αυτισμός)

  • Διαταραχές ροής ομιλίας (Τραυλισμός, Ταχυλαλία)

  • Βαρηκοΐα-Κώφωση

  • Διαταραχές κατάποσης

  • Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα

  • Ειδική Γλωσσική Διαταραχή

  • Αφασία

  • Δυσπραξία

  • Απραξία

4.

Πότε χρειάζεται ένα παιδί εργοθεραπεία;

Με βάση τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπευτών, αν το παιδί μας παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, θα πρέπει να ζητήσουμε εργοθεραπευτικήαξιολόγηση.

• Δεν παίζει με τα παιχνίδια της ηλικίας του, πράγμα που σημαίνει ότι ένα παιδί μπορεί να μην ενδιαφέρεται για τα εν λόγω παιχνίδια ή να μην τα καταφέρνει.
• Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί. Να μην έχει δηλαδή, ανάλογα με την ηλικία του, τις κατάλληλες δεξιότητες ώστε να φάει μόνο του, να βάλει τα ρούχα του ή τα παπούτσια του, να πάει στην τουαλέτα κλπ.
• Είναι αδέξιο, πέφτει εύκολα και συχνά.
• Πέφτει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα και έχει δυσκολία να υπολογίσει την θέση του σώματος του σε σχέση με το περιβάλλον.
• Του είναι δύσκολο να συγκεντρωθεί πάνω από 5-10 λεπτά.
• Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο (ένα παιδί πριν γράψει θα πρέπει να μπορεί να συντονίσει την κίνηση του χεριού του, ώστε να φτιάξει πάζλ- η δυσκολία καθορίζεται ανάλογα με την ηλικία του παιδιού), να κόψει με το ψαλίδι.
• Υπάρχει εμφανής καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του ή η ομιλία του είναι δυσνόητη και δεν αρθρώνει σωστά.
• Μοιάζει αδύναμο, με ελαττωμένο μυϊκό τόνο.
• Δεν έχει φίλους της ίδιας ηλικίας και προτίμα να παίζει με μικρότερα ή μεγαλύτερα παιδιά.
• Αντιστρέφει τα γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γραφεί.
• Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός.
• Είναι υπερκινητικό και δεν μπορεί να ησυχάσει.
• Αποφεύγει την παιδική χαρά.
• Κουράζεται εύκολα με τις σχολικές του εργασίες.
• Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
• Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από αλλά παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα.

5.

Γνωρίζετε την αξία της έγκαιρης διάγνωσης!

Ο έγκαιρος εντοπισμός των διαταραχών που αντιμετωπίζει ένα παιδί παρέχει το πλεονέκτημα μιας λιγότερο επώδυνης θεραπευτικής παρέμβασης. Όταν η διαταραχή διαγνωσθεί νωρίς, το παιδί δεν εξοικειώνεται μαζί της αλλά αγωνίζεται για την αντιμετώπιση της.

Η αντιμετώπιση μιας διαταραχής λόγου θα πρέπει να γίνεται πριν την είσοδο του παιδιού στο σχολείο, γιατί εκεί το παιδί θα έρθει αντιμέτωπο με την απόρριψη, η οποία θα τονώσει το αίσθημα της χαμηλής αυτοεκτίμησης και θα οδηγήσει σε τάση απομόνωσης και σχολική άρνηση. Για να αποφευχθούν τέτοιου είδους προβλήματα είναι αναγκαία η έγκαιρη διάγνωση.

6.

Σε ποια ηλικία να ανησυχήσω για την ομιλία του παιδιού μου;

Οι περισσότερες διαταραχές του λόγου διαμορφώνονται στα πρώτα 3-4 χρόνια της ζωής ενός παιδιού. Επομένως, η εξέλιξη του λόγου του θα πρέπει να παρακολουθείται εντατικά σε αυτή την ηλικία τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς.

Κρίσιμη θεωρείται η ηλικία μεταξύ 4-5 ετών όπου το παιδί θα πρέπει να μπορεί να μιλά με ευχέρεια και να παράγει φωνητικά όλα τα γράμματα σωστά. Σε περίπτωση που παρατηρούνται αποκλίσεις από την αναμενόμενη πορεία εξέλιξης κρίνεται απαραίτητη η συμβολή κάποιου. 

7.

Διαταραχές φάσματος του Αυτισμού (ΔΑΦ)

Οι διαταραχές αυτιστικού φάσματος ή αλλιώς Αυτισμός είναι μία διαταραχή που επηρεάζει τις επικοινωνιακές δεξιότητες του ατόμου. Αν και είναι πολύ ευρύ το φάσμα του Αυτισμού μία τριάδα δεξιοτήτων είναι πάντα επηρεασμένη σε όλες τις περιπτώσεις. Οι δεξιότητες αυτές αφορούν την κοινωνική αλληλεπίδραση, την κοινωνική επικοινωνία και την φαντασία. 

Τα πρώιμα σημάδια της διαταραχής αυτής είναι εμφανή πολλές φορές από την γέννηση. Τα βρέφη αντιμετωπίζουν με τον ίδιο τρόπο τα αντικείμενα και τους ανθρώπους και η συμπεριφορά τους αυτή δεν μεταβάλλεται μεγαλώνοντας. Επιπλέον, τα βρέφη και τα παιδιά με αυτισμό δείχνουν απαθή για τα συναισθήματα των άλλων και η βλεμματική τους επαφή είναι προβληματική.

8.

Παρακάτω περιγράφονται μερικά από τα πιο συνήθη συμπτώματα της δυσλεξίας :

Ανάγνωση :

  • Διαβάζει αργά, διστακτικά, συλλαβιστά

  • Χάνει τη γραμμή που διαβάζει

  • Παραλείπει, αντικαθιστά ή προσθέτει γράμματα, συλλαβές, λέξεις

  • Αντικαθιστά λέξεις με άλλες οπτικά παρόμοιες

  • Κάνει καθρεφτική ανάγνωση ( π.χ. χα αντί για αχ )

  • Παραλείπει τα σημεία στίξης

  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει το κείμενο που έχει διαβάσει

Γραφή - Ορθογραφία :

  • Παραλείπει ή προσθέτει γράμματα

  • Αντικαθιστά γράμματα που μοιάζουν φωνητικά ( π.χ. β-φ, δ-θ, γ-χ) ή οπτικά ( ο-α, ζ-ξ)

  • Αντιμεταθέτει γράμματα ( πέρτα αντί πέτρα)

  • Αντιστρέφει γράμματα (3/ε)

  • Δεν τονίζει ή << προτονίζει>> τις λέξεις

  • Αγνοεί τους κανόνες στίξης και την ανταλλαγή μικρών-κεφαλαίων γραμμάτων

  • Η γραφή του είναι ακατάστατη και τα γράμματα δυσανάγνωστα

  • Κάνει λάθη ενώ γνωρίζει τους γραμματικούς κανόνες

  • Στην έκθεση χρησιμοποιεί τηλεγραφικό λόγο και κακή σύνταξη

Μαθηματικά :

  • Αντιστρέφει αριθμούς που μοιάζουν οπτικά (6-9)

  • Μπερδεύει οπτικά όμοια μαθηματικά σύμβολα ( +/x , -/= )

  • Δυσκολεύεται στις αριθμητικές έννοιες ( λιγότερα - περισσότερα )

  • Δυσκολεύεται στην εκμάθηση των πινάκων πολλαπλασιασμού

  • Δυσκολεύεται να κάνει πράξεις

  • Δυσκολεύεται με τους νοερούς αριθμητικούς υπολογισμούς γι΄ αυτό μετράει δάχτυλα

  • Ξεχνάει τα κρατούμενα

  • Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων

Άλλες :

  • Δεν προσέχει και δεν συγκεντρώνεται, ιδιαίτερα την ώρα του μαθήματος

  • Δεν οργανώνει τα αντικείμενα που χρησιμοποιεί για διάφορες δραστηριότητες

  • Κουράζεται πολύ γρήγορα με τις δραστηριότητες του σχολείου

  • Δυσκολεύεται με την εκμάθηση της ώρας

  • Διασπάται η προσοχή του όταν ασχολείται με σχολικές υποχρεώσεις

  • Αποφεύγει και παραπονιέται για το σχολείο

9. Μαθησιακές δυσκολίες

  • Συμπεριφορά που διαφέρει από μέρα σε μέρα

  • Δεν μπορεί να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον του σε κάτι για πολλή ώρα, εύκολα αποσπάται

  • Μπορεί να λέει κάτι και να εννοεί κάτι άλλο

  • Δυσκολεύεται να πειθαρχήσει

  • Η  ομιλία του είναι ανώριμη

  • Δεν ακούει με προσοχή και δεν θυμάται καλά

  • Δεν μπορεί να ακολουθήσει οδηγίες που προέρχονται από διαφορετικές πηγές

  • Εύκολα ξεχνάει

  • Έχει δυσκολία στο να οροθετηθεί χρονικά  

  • Έχει δυσκολία στο να ξεχωρίσει το αριστερό από το δεξί

  • Δυσκολεύεται στη γραφή

  • Δυσκολεύεται στη διάκριση γραμμάτων που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά - π.χ. "θ" αντί "β", ε αντί 3, κ.λ.π

  • Δυσκολεύεται ιδιαίτερα στην ανάγνωση

  • Δεν μπορεί να οργανώσει εύκολα τον χρόνο του και να συντονίσει τις ενέργειές του για την επίτευξη κάποιου στόχου

  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει λέξεις ή έννοιες

  • Έχει καθυστερημένη γλωσσική ανάπτυξη

  • Έχει καθυστερημένη (αδρά ή λεπτή) κινητική ανάπτυξη

  • Παρορμητικότητα

Τα συμπτώματα αυτά μπορεί να εμφανιστούν σε όλα τα παιδιά σε κάποιο στάδιο της ανάπτυξής τους. Η διαφορά, σε σύγκρισή με τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, είναι ότι στην περίπτωση αυτή μία ομάδα των παραπάνω συμπτωμάτων γίνεται αντιληπτή και τα συμπτώματα αυτά δεν υποχωρούν με το πέρασμα του χρόνου.

10.

Η τυπική γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών από την γέννηση έως 6 ετών.

Γέννηση- 3 μηνών :

Ακοή και κατανόηση

  •   Αιφνιδιάζεται με δυνατούς ήχους

  •   Είναι ήσυχο ή χαμογελά όταν του μιλάτε

  •   Φαίνεται να αναγνωρίζει την φωνή σας και ησυχάζει αν κλαίει

  •   Αυξάνει η μειώνει το πιπίλισμα σαν απάντηση σε κάποιο ήχο

 Ομιλία

  •  Κάνει ήχους για να δείξει ότι είναι ευχαριστημένο

  • Κλαίει διαφορετικά για διαφορετικές ανάγκες

  • Χαμογελά όταν σας βλέπει

4 μηνών έως 6 μηνών :

Ακοή και κατανόηση

  •  Κινεί τα μάτια προς την κατεύθυνση των ήχων

  •  Ανταποκρίνεται στις αλλαγές του τόνου της φωνής σας

  •  Ασχολείται με παιχνίδια που κάνουν ήχους

  •  Δείχνει προσοχή στην μουσική

Ομιλία

  • Βάβισμα που ακούγεται σαν ομιλία-με πολλούς διαφορετικούς ήχους όπως π, β, μ.

  • Γελά δυνατά

  • Κάνει ήχους που δείχνουν δυσαρέσκεια και εκνευρισμό

7 μηνών έως 1 έτους :

Ακοή και κατανόηση

  • Διασκεδάζει με παιχνίδια όπως «κούκου-ΤΣΑ»

  • Γυρίζει και κοιτάζει προς την κατεύθυνση των ήχων

  • Ακούει όταν του μιλάτε

  • Αναγνωρίζει λέξεις για γνώριμα αντικείμενα όπως παπούτσι, καπέλο ή χυμός

  • Αρχίζει και ανταποκρίνεται σε προτάσεις όπως «έλα εδώ» ή «τι θέλεις»

Ομιλία

  •  Φλυαρεί είτε λίγο, είτε πολύ με ομάδες ήχων, όπως «τατα, μπαμπα κοκοκο»  

  • Χρησιμοποιεί την ομιλία ή «ήχους γκρίνιας» για να τραβήξει την προσοχή

  • Χρησιμοποιεί χειρονομίες για να επικοινωνήσει (κουνώντας ή κρατώντας κάτι στα χέρια)

  • Μιμείται διαφόρους ήχους ομιλίας

  • Χρησιμοποιεί μία ή δύο λέξεις (γεια, μαμ, γιαγιά, μαμά) κοντά στα πρώτα του γενέθλια,και ο ήχος μπορεί να μην είναι σαφής

1 έτους έως 2 ετών

Ακοή και κατανόηση

  • Γνωρίζει και ονοματίζει αρκετά μέρη του σώματος όταν του το ζητάτε

  • Ακολουθεί και κατανοεί απλές εντολές και ερωτήσεις (κλώτσα την μπάλα, φίλα το μωρό, που είναι το παπούτσι σου)

  • Ακούει απλές ιστορίες τραγούδια και ποιήματα

  • Επισημαίνει απλές εικόνες σε ένα βιβλίο και τις ονοματίζει

Ομιλία

  • Λέει περισσότερες λέξεις κάθε μήνα

  • Χρησιμοποιεί δυο λέξεις για να κάνει μια ερώτηση (που γατούλα;)

  • Βάζει δυο λέξεις μαζί (κι άλλο μπισκότο, όχι χυμό, μαμά βιβλίο)

  • Χρησιμοποιεί πολλούς διαφορετικούς ήχους συμφώνων στην αρχή των λέξεων

2 ετών έως 3 ετών

Ακοή και κατανόηση

  • Κατανοεί διαφορές στην σημασία των εντολών («ξεκίνα- σταμάτα», «μέσα-πάνω»,«μεγάλο-μικρό», «πάνω- κάτω»

  • πάρε το βιβλίο και )

  • Ακούει και απολαμβάνει ιστορίες που έχουν μεγαλύτερη χρονική διάρκεια

Ομιλία

  • Έχει μια απάντηση για σχεδόν τα πάντα  Χρησιμοποιεί 2 ή 3 λέξεις για να μιλήσει σχετικά με κάτι ή για να ζητήσει αυτό που θέλει.

  • Χρησιμοποιεί ήχους όπως κ, γ, φ, τ, ντ, και ν

  • Η ομιλία του είναι κατανοητή στο οικείο περιβάλλον τις περισσότερες φορές

  • Συχνά ζητά ή εστιάζει την προσοχή του σε αντικείμενα που γνωρίζει ονομάζοντας τα

3 ετών έως 4 ετών

Ακοή και κατανόηση

  • Σας ακούει όταν του απευθύνεστε από ένα άλλο δωμάτιο

  • Ακούει το ραδιόφωνο ή την τηλεόραση στο ίδιο επίπεδο έντασης όπως και ηυπόλοιπη οικογένεια

  • Απαντά και ρωτάει με απλές λέξεις όπως «ποιος», « τι», «που», «γιατί»

Ομιλία

  • Συζητά σχετικά με τις δραστηριότητες του στο σχολείο ή στα σπίτια φίλων

  • Άτομα και εκτός οικείου περιβάλλοντος καταλαβαίνουν την ομιλία του παιδιού

  • Χρησιμοποιεί πολλές προτάσεις που έχουν 4 ή περισσότερες λέξεις

  • Συνήθως μιλάει με ευκολία χωρίς να επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις

4 ετών έως 5 ετών

Ακοή και κατανόηση

  • Δίνει προσοχή σε μια σύντομη ιστορία και άπαντα σε απλές ερωτήσεις σχετικά με αυτή

  • Ακούει και καταλαβαίνει περισσότερα από όσα λέγονται στο σπίτι και στο σχολείο

Ομιλία

  • Χρησιμοποιεί φράσεις που δίνουν πολλές λεπτομέρειες 

  • Επικοινωνεί εύκολα με άλλα παιδιά και ενήλικες

  • Λέει περισσότερους ήχους σωστά εκτός από μερικούς όπως θ

  • Λέει λέξεις ρυθμικά

  • Ονοματίζει μερικά γράμματα και αριθμούς

  • Χρησιμοποιεί τη ίδια γραμματική με την υπόλοιπη οικογένεια

11.

Παιδί και η σωστή ανάπτυξη παιχνιδιού.

Το παιχνίδι παρέχει το έδαφος για θετική αλληλεπίδραση με άλλους , και έτσι διευκολύνει την κοινωνική υγειά παράλληλα μειώνει το άγχος και προωθεί ισορροπία στις δραστηριότητες της ζωής μας.

24 ως 36 μήνες - ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙ:

Συμβολικό παιχνίδι

Συνδέει πολλαπλούς συνδυασμούς σχημάτων σε διαδοχές παιχνιδιού προσποίησης
Χρησιμοποιεί αντικείμενα για πολλαπλές ιδέες προσποίησης
Χρησιμοποιεί παιχνίδια για την αντιπροσώπευση ζώων ή ανθρώπων
Κάνει δραματοποίηση με χνουδωτά ζωάκια ή με φανταστικούς φίλους

Κατασκευαστικό παιχνίδι

Συμμετέχει σε ζωγραφική και σε πάζλ
Μιμείται τους ενήλικες με την χρήση των παιχνιδιών

Παιχνίδι αδρής κίνησης

Του αρέσει να πηδάει και να παίζει παιχνίδια πάλης
Κάνει ακαταστασίες

Κοινωνικό παιχνίδι

Παιχνίδι συναναστροφής, αλλά το παράλληλο παιχνίδι υπερισχύει

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Λεπτή κίνηση/ Χειρισμός

Ψαλιδίζει με το ψαλίδι
Σχηματίζει μορφές με ιχνηλασία , π.χ. έναν σταυρό
Χρωματίζει μέσα σε μεγάλα σχήματα
Ζωγραφίζει κύκλο σωστά
Χτίζει πύργο και βάζει αντικείμενα σε σειρά
Κρατάει κυρομπογιά με επιδεξιότητα
Ολοκληρώνει ένα παζλ των 4-5 κομματιών
Παίζει με κινούμενα μέρη ενός παιχνιδιού

Αδρή κίνηση/ Μετακίνηση
Μετακινείται με τρίκυκλο ποδηλατάκι
Πιάνει μεγάλη μπάλα με το να στηρίζει στο στήθος του
Αρχίζει να χοροπηδά επάνω σ΄ ένα πόδι
Πηδάει από σκαλοπάτι ή από χαμηλό επίπεδο

Γνωσιακό

Συνδυάζει δράσεις έτσι ώστε να ολοκληρώσει ένα σενάριο παιχνίδι (π.χ. ταΐζει κούκλα, μετά την ντύνει με πιζάμες και την βάζει για ύπνο)
Του αρέσει να φοράει κοστούμια

Ψυχοκινητικό

Συνεργατικό παιχνίδι: περιμένει τη σειρά του μερικές φορές
Δείχνει ενδιαφέρον στους συνομήλικους του, του αρέσει να έχει παρέα
Αρχίζει το συνεργατικό παιχνίδι και το παιχνίδι σε μικρές ομάδες
Ντροπαλό με ξένους, προπαντός ενήλικες
Εμπλέκεται σε διάλογο με λίγες λέξεις

Περιβάλλοντα

Σπίτι: έχει πρόσβαση σε όλα τα δωμάτια, ανεβοκατεβαίνει σκάλες χωρίς επίβλεψη
Μπορεί να έχει κατοικίδια, αλληλεπίδραση με αυτά
Μένει μέσα στα όρια της αυλής
Πολλαπλά κοινοτικά περιβάλλοντα
Συχνά πηγαίνει στον παιδικό που έχει εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους
Σκαρφαλώνει σε εξοπλισμό
Μπαίνει σε καινούρια περιβάλλοντα χωρίς φόβο
Δοκιμάζει τον εξοπλισμό του παιδότοπου με καινούριους τρόπους.

3 με 4 χρονών - ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Σύνθετο παιχνίδι φαντασίας

Δημιουργεί σενάριο για παιχνίδι, όπου τα αντικείμενα έχουν δράση, που αντανακλούν ρόλους στην αληθινή ζωή ή στην ζωή της φαντασίας του

Κατασκευαστικό παιχνίδι

Δημιουργεί ένα εικαστικό έργο με την βοήθεια ενός ενήλικα
Πάζλ και κύβοι

Παιχνίδι δράσης

Απολαμβάνει ένα σωματικό παιχνίδι, να κάνει κούνια, τσουλήθρα στον παιδότοπο, να πηδάει, να τρέχει.

Κοινωνικό παιχνίδι

Συμμετέχει στην ώρα του κύκλου, σε παιχνίδια, σε ζωγραφική και στις χειροτεχνίες, στην προσχολική τάξη του
Τραγουδάει και χορεύει σε ομάδες
Παιχνίδι συναναστροφής, παιχνίδι με άλλα παιδιά, μοιράζεται και συζητάει για έναν κοινό στόχο

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Λεπτή κίνηση/ Χειρισμός

Χρησιμοποιεί ακριβή (τριποδική) σύλληψη σε μολύβι ή κυρομπογιά
Χρωματίζει μέσα στις γραμμές
Αντιγράφει απλά σχήματα, αρχίζει να αντιγράφει γράμματα
Χρησιμοποιεί ψαλίδι για να κόψει, κόβει απλά σχήματα
Κατασκευάζει απλό τρισδιάστατο σχέδιο
Ζωγραφίζει πρόσωπο

Αδρή κίνηση

Δείχνει επιδεξιότητα στο να πηδάει, να σκαρφαλώνει, και να τρέχει
Αρχίζει να αναπηδάει, και να χοροπηδάει

Γνωσιακά

Χρησιμοποιεί αντικείμενα φαντασίας στο παιχνίδι
Οι κούκλες και μικρά ανθρωπάκια παίρνουν ρόλους και αλληλεπιδρούν με άλλα παιχνίδια
Ομαδοποιεί αντικείμενα και τα βάζει σε κατηγορίες

Ψυχοκοινωνικό

Παίρνει πρωτοβουλία να εκτελέσει δραστηριότητες που είναι πρόκληση για τις ικανότητες του
Προτιμάει παιχνίδι με άλλα παιδιά , το ομαδικό παιχνίδι αντικαθιστά το παράλληλο παιχνίδι
Ακολουθεί τους κανόνες του διαλόγου με το να περιμένει τη σειρά του, και κατανοεί το κοινωνικό πλαίσιο της συζήτησης
Δείχνει ενδιαφέρον στο να γίνει φίλος με κάποιους
Προτιμάει φίλους στο παιχνίδι του ιδίου φύλου με αυτό

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ

Σπίτι και αυλή του σπιτιού
Σπίτια συνομηλίκων
Γειτονικό σπίτι και αυλή με επίβλεψη
Πολλαπλά κοινοτικά περιβάλλοντα

Προσχολικά:

Περιβάλλοντα με ψηλά επίπεδα αισθητηριακού ερεθισμού
Συχνή αλληλεπίδραση με συνομήλικους και ενήλικες
Παιδότοποι, περιοχές για παιχνίδι αδρής κίνησης, κέντρα εικαστικών, δραστηριότητες λεπτής κίνησης, και χειρισμός, διάβασμα, ώρα κύκλου.

4 με 5 χρονών - ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ:

Παιχνίδια με κανόνες

Αρχίζει να συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια με απλούς κανόνες
Οργανωμένο παιχνίδι σε συγκεκριμένους ρόλους
Συμμετέχει σε ένα οργανωμένο παιχνίδι αδρής κίνησης

Κατασκευαστικό παιχνίδι

Δείχνει υπερήφανος για το ότι έχει παράγει
Δείχνει ενδιαφέρον προς το στόχο της εικαστικής δραστηριότητας
Κατασκευάζει σύνθετες δομές

Κοινωνικό παιχνίδι, Παιχνίδι δραστηριοποίησης

Συμμετέχει σε παιχνίδι ρόλων με άλλα παιδιά
Συμμετέχει σε παιχνίδια με μεταμφιέσεις
Λέει ιστορίες
Συνεχίζει με παιχνίδι προσποίησης που περιέχει σενάρια με φανταστικούς χαρακτήρες

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Λεπτή κίνηση/ χειρισμός

Ζωγραφίζει επιδέξια, χρησιμοποιώντας δυναμική τριποδική σύλληψη
Αντιγράφει απλά σχήματα
Ολοκληρώνει πάζλ των 10 κομματιών
Χρησιμοποιεί ψαλίδι για να κόψει τετράγωνο και άλλα απλά σχήματα
Χρωματίζει μένοντας μέσα στα όρια του σχήματος
Χρησιμοποιεί τα δυό του χέρια μαζί με επάρκεια, το ένα για σταθεροποίηση του αντικειμένου και το άλλο για τον χειρισμό του αντικειμένου
Ζωγραφίζει ανθρωπάκι με γραμμές, ή μπορεί να αρχίζει να ζωγραφίζει τον κορμό και τα άκρα
Αντιγράφει το όνομα του.

Αδρή κίνηση/ Μετακίνηση

Μετακινείται με επάρκεια σε όλες τις επιφάνειες
Πηδάει από ψηλό σκαλοπάτι, πηδάει εμπρός
Πετάει μπάλα
Χοροπηδάει σε μεγάλες διαδοχές
Σκαρφαλώνει στον εξοπλισμό του παιδότοπου και κρεμιέται από τα χέρια του ή και τα πόδια του
Πετάει μπάλα και πετυχαίνει στόχο
Αναπηδάει σε μεγάλη απόσταση

Γνωσιακά

Κατανοεί τους κανόνες του παιχνιδιού
Θυμάται τους κανόνες με ελάχιστη υπενθύμιση
Πλάθει ιστορίες που περιέχουν παιχνίδι με ρόλους με μεγαλύτερα παιδιά
Συμμετέχει σε συνεργατικό παιχνίδι με 2 ή 3 άλλα παιδιά το οποίο έχει στόχο (πχ ψάχνουν για θησαυρό)
Συμμετέχει στον σχεδιασμό ενός παιχνιδιού
Αρχή της νοερής επίλυσης προβλημάτων

Ψυχοκοινωνικά

Απολαμβάνει παιχνίδι με πειράγματα ή να κοροϊδεύει
Τραγουδάει ολόκληρα τραγούδια
Το παιχνίδι με ρόλους βασίζεται στους ρόλους των γονέων

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ

Το σπίτι και η γειτονιά
Προσχολικά: παιδότοπος, χώρος αδρής κίνησης, χώρος εικαστικών, κύκλος, χώρος για λεπτή κίνηση
Κοινοτικά κέντρα, βιβλιοθήκη, εκκλησία

5 με 6 χρονών - ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ:

Παιχνίδια με κανόνες

Επιτραπέζια παιχνίδια
Ηλεκτρονικά παιχνίδια με κανόνες
Ανταγωνιστικά και συνεργατικά παιχνίδια

Παιχνίδια δραματοποίησης

Σύνθετο παιχνίδι φαντασίας
Ιστορίες με ρόλους και θέματα σχετικά με τις εποχές ή τις εργασίες
Η έμφαση είναι στην πραγματικότητα
Ανακατασκευάζει τον πραγματικό του κόσμο μέσα στο παιχνίδι

Αθλήματα

Συμμετέχει σε παιχνίδια μπάλας

Κοινωνικό παιχνίδι

Συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες
Οργανωμένο παιχνίδι σε ομάδες
Ο στόχος του παιδιού (να κερδίσουν) μπορεί να μπερδεύεται με την κοινωνική αλληλεπίδραση μερικές φορές

Ατομικές Ικανότητες

Λεπτή κίνηση
Κόβει με ψαλίδι
Αντιγράφει το όνομα του
Κατασκευάζει μια σύνθετη δομή
Ολοκληρώνει πάζλ 20 κομματιών
Αντιγράφει γράμματα
Χειρίζεται μικρά αντικείμενα με τα ακροδάχτυλα χωρίς να του πέφτουν
Χρησιμοποιεί τα δυο χέρια μαζί σε κινήσεις αλληλοστήριξης

Αδρή κίνηση

Χοροπηδάει με επάρκεια για μεγάλες αποστάσεις
Αναπηδάει με καλή ισορροπία
Κλωτσάει με ακρίβεια

Γνωσιακά

Μπορεί να εκλογικεύσει απλά προβλήματα
Το παιχνίδι βασίζεται περισσότερο στην αληθινή ζωή παρά στην φαντασία
Οργανωμένα παιχνίδια
Σύνθετα σενάρια χρησιμοποιούνται στο παιχνίδι

Ψυχοκινητικά
Ομάδες των 2-4 παίζουν οργανωμένα, σύνθετα παιχνίδια
Έχει φίλους του ιδίου φύλου
Του αρέσει να τραγουδάει και να χορεύει, αντανακλά το νόημα των λέξεων και της μουσικής
Δείχνει να κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων

Περιβάλλοντα

Είναι τουλάχιστον τη μισή μέρα στο σχολείο
Διαχωρισμένες περιοχές του σχολείου για αδρό κινητικό παιχνίδι , για φαγητό, για παιχνίδι λεπτής κινητικότητας, και για παραμύθια
Περιβάλλον κοινότητας γίνεται πιο σημαντικό και το παιδί έχει πρόσβαση σε κέντρα αναψυχής, γήπεδα και κατασκηνώσεις.

 

 6 με 10 χρονών (μεσαία παιδική ηλικία) - ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ:


Παιχνίδια με κανόνες

Παιχνίδια με Η/Υ, παιχνίδια τράπουλας που απαιτούν επίλυση προβλημάτων και νοερή σκέψη.
Χειροτεχνίες και χόμπι
Έχει συλλογές
Μπορεί να έχει χόμπι
Oργανωμένα αθλήματα
Συνεργατικό και ανταγωνιστικό παιχνίδι σε ομάδες παιδιών
Η νίκη και οι δεξιότητες παίρνουν έμφαση

Κοινωνικό παιχνίδι

Το παιχνίδι περιέχει τη συζήτηση και τα αστεία
Το παιχνίδι με συνομήλικους υπερισχύει στο σπίτι και στο σχολείο

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Λεπτή κίνηση/ Χειρισμός

Καλή επιδεξιότητα για χειροτεχνίες και για κατασκευή με μικρά αντικείμενα
Αμφίπλευρος συντονισμός για κατασκευή σύνθετων δομών
Ακρίβεια και κινητικός σχεδιασμός εμφανές στην ζωγραφική
Ο κινητικός σχεδιασμός είναι εμφανές στην ολοκλήρωση σύνθετων πάζλ

Αδρή κίνηση

Τρέχει με ταχύτητα και αντοχή
Πηδάει, χοροπηδάει, αναπηδάει
Πετάει μπάλα με επάρκεια σε μακρινές αποστάσεις
Πιάνει την μπάλα με ακρίβεια

Γνωσιακά

Νοερή αιτιολόγηση
Εκτελεί νοερά χωρίς να είναι απαραίτητη η σωματική προσπάθεια
Δείχνει ελαστική επίλυση προβλημάτων
Επιλύει σύνθετα προβλήματα

Ψυχοκοινωνικά

Συνεργατικό: λιγότερο εγωκεντρικό
Προσπαθεί να ικανοποιήσει άλλους
Έχει κολλητό φίλο
Ανήκει σε μια κλίκα
Λιγότερο αυθόρμητο, μπορεί να ρυθμίσει την συμπεριφορά του
Έχει σχέσεις ανταγωνισμού

Περιβάλλοντα

Το σχολείο είναι τώρα το κύριο περιβάλλον
Η αυλή του σχολείου και η καντίνα του φαγητού είναι τώρα σημαντικά περιβάλλοντα παιχνιδιού
Πολλαπλά κοινοτικά περιβάλλοντα με ενήλικες και συνομήλικους
Διαμορφώνει διάφορες σχέσεις με ενήλικες (πχ προπονητής, δασκάλους)
Κοινοτικά προγράμματα για αθλητισμό, προσκόπους, χορό και χορωδίες

bottom of page